Spadek oglądalności TVP to dopiero początek kłopotów. Ta decyzja może ich pogrążyć
Telewizja Polska zdecyduje się na zmianę logotypów? Choć takie głosy coraz częściej pojawiają się w przestrzeni publicznej, niewiele wskazuje, by ten scenariusz był możliwy do zrealizowania. Ku zdziwieniu, nawet pozornie tak drobne działanie, mogłoby przynieść wiele szkód. Głos w tej sprawie zabrali eksperci.
Eksperci uważają, że rezygnacja z dawnego logotypu TVP byłaby zbyt pochopnym krokiem i może przynieść spore szkody finansowe? Wiele na to wskazuje. Przyzwyczajenie do dawnej oprawy graficznej sprawiało, że trudno pomylić TVP z innymi kanałami. Ponadto mówi się, że tak drastyczne działanie może mieć wpływ na już spadającą oglądalność stacji.
"Zmiana samego logo byłaby bardzo kosztowna. Drobne zmiany w logo były wprowadzane, gdy byłem członkiem rady nadzorczej TVP. Przemalowanie niektórych samochodów należących do ośrodków regionalnych było niekiedy droższe niż wartość tych samochodów. TVP po ostatnich zmianach straciła sporo widzów i do odzyskania ich potrzebne będą działania marketingowe. Lepiej na to przeznaczyć pieniądze niż na zmianę logo" - problem skomentował medioznawca, prof. UW Tadeusz Kowalski, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Pomysły na zmianę logo TVP oraz rebrandingu kanału TVP Info pojawiły się już pod koniec 2023 roku. Jak informował serwis OKO.press, jedną z wizji przyszłości TVP było zmienienie nazwy TVP Info na... TVP 24.
Jak jednak nietrudno zauważyć po wynikach oglądalności, już sama zmiana "Wiadomości" na "19:30" i oprawy graficznej najważniejszego cyklu dnia została przyjęta z pewnym dystansem. Zmodyfikowana została również oprawa graficzna TVP Info, choć wykorzystywane jest w niej stare logo.
Jaki w tej sytuacji nasuwa się wniosek? Raczej nie zapadną poważne decyzje o poprawkach. Grzegorz Sajór, dyrektor Telewizyjnej Agencji Informacyjnej, wyjawił, że na razie plany (według jego wiedzy) pozostały w strefie pomysłów.
"Na razie o takich planach nie słyszałem" - podkreślił.
Zdanie ekspertów potwierdził Juliusz Braun, były prezes TVP:
"Jestem przeciwny takim zmianom, bo to byłoby ryzykowne działanie. Łatwiej widzów stracić niż pozyskać. Zmiany w logotypie i oprawie graficznej mogłyby spowodować utratę części widzów".
Co ciekawe, na temat zmiany logotypu było głośno już w 2021 roku. Wtedy Jacek Kurski, który zajmował stanowisko prezesa Telewizji Polskiej, chciał, aby z logo zniknęły charakterystyczne kwadraty. Ostatecznie nowy logotyp pojawił się m.in. w TVP Sport, a potem wprowadzanie zmian wstrzymano.
Niestety, wygląda na to, że przed telewizją TVP trudny czas - podczas którego będzie trzeba podjąć wiele poważnych decyzji. Portal Wirtualne Media opublikował wyniki najważniejszych serwisów informacyjnych w Polsce, z których wynika, że względem stycznia 2023 roku stracili wszyscy, ale nikt nie zaliczył tak zauważalnych spadków, jak "19.30" (dawniej "Wiadomości") "Telexpress" i przede wszystkim "Panorama".
Czytaj też:
Tomasz Marzec zwolnił się z nowej TVP zaledwie po ośmiu dniach. Wyjawił kulisy odejścia
Niespodziewane wieści ws. przyszłości Magdy Ogórek. Nie pozostawiła już złudzeń