Zaskakujący ranking osobowości
Doda, Donald Tusk, Wojciech Cejrowski - to najbardziej znane i lubiane postaci życia publicznego. Z kolei Andrzej Lepper, Michał Wiśniewski i Nelly Rokita należą do najmniej szanowanych i najbardziej denerwujących - wynika z badania wizerunku znanych osób.
Badanie firmy BAV Consulting "Konstelacja polskich gwiazd" przeprowadzono po to, by ocenić pozycję najbardziej znanych uczestników życia publicznego - aktorów, muzyków, dziennikarzy, prezenterów, sportowców, polityków etc.
Respondentów pytano m.in. o to, kto ich zdaniem jest wyjątkowy, z czyimi wypowiedziami najczęściej się zgadzają, a czyje budzą ich sprzeciw, kto powinien częściej pokazywać się w mediach, a kogo jest za dużo, kto powinien zmienić wygląd, kto jest im bliski, a kto ich denerwuje.
Jak przekonują autorzy badania, uzyskano dzięki niemu obraz najlepiej rozpoznawalnych i najczęściej pojawiających się w mediach postaci, wraz z ich profilem i potencjałem na bycie wzorem do naśladowania, czy autorytetem. Na podstawie analiz stworzony został swoisty ranking, a gwiazdy podzielono ze względu na kondycję ich "marki".
Badanie pokazało, że Anna Mucha, Doda, Donald Tusk, Edyta Górniak, Janusz Palikot, Katarzyna Cichopek, Kuba Wojewódzki, Paweł Wilczak, Szymon Majewski, Tomasz Lis i Wojciech Cejrowski to osobowości "najjaśniej świecące, bardzo lubiane i szanowane, pełne energii i dynamiczne", czyli "super marki".
Z drugiej strony, osoby, które nie cieszą się szacunkiem ani sympatią, aroganckie i denerwujące, czyli "znani-niechciani", to przede wszystkim politycy: Andrzej Lepper, Antoni Macierewicz, Nelly Rokita, Jacek Kurski, Jarosław Kaczyński, Zbigniew Ziobro, Beata Kempa, Tadeusz Rydzyk, a także Jola Rutowicz i Michał Wiśniewski.
Wielu polityków znalazło się także w grupie "marek rozmytych", czyli osób niemile widzianych w życiu publicznym, bez pomysłu na swój wizerunek, m.in. Bronisław Komorowski, Ewa Kopacz, Jan Maria Rokita, Joanna Senyszyn, Michał Boni, Ryszard Kalisz, Waldemar Pawlak, Marek Migalski, a także Jan Pospieszalski, Maciej Maleńczuk czy Tomasz Kammel.
Wśród "marek eksportowych", czyli osób odnoszących sukcesy w Polsce i za granicą, znaleźli się głównie sportowcy: Dariusz Michalczewski, Adam Małysz, Justyna Kowalczyk, Otylia Jędrzejczak, Robert Kubica, Tomasz Adamek, Mariusz Pudzianowski, a także Katarzyna Figura i Roman Polański.
Do grona postaci niezmiennie szanowanych, "marek klasycznych" zaliczono m.in. Aleksandra Kwaśniewskiego, Lecha Wałęsę, Kazika Staszewskiego, Wojciecha Waglewskiego, Muńka Staszczyka i Zbigniewa Hołdysa.
W grupie "marek ekskluzywnych", czyli osób rzadko pojawiających się w mediach, jednak wciąż budzące zainteresowanie znaleźli się m.in. Jerzy Owsiak, Jolanta Kwaśniewska, Bogusław Linda, Beata Tyszkiewicz, Martyna Wojciechowska i Jerzy Stuhr.
Wyróżniono także osobowości z potencjałem, m.in. Alicję Bachledę-Curuś, Grzegorza Napieralskiego, Wojciecha Olejniczaka, Radosława Sikorskiego, Tomasza Kota, Grażynę Szapołowską, Joannę Brodzik, Kingę Rusin.
Jako osoby, które za rzadko pojawiają się w mediach, wymieniano np. Wojciecha Cejrowskiego i Jolantę Kwaśniewską. Rzadziej natomiast respondenci woleliby oglądać Jarosława Kaczyńskiego, Zbigniewa Ziobrę oraz Dodę.
Najczęściej respondenci zgadzają się z tym, co mówią Jerzy Owsiak i Donald Tusk, natomiast słowa i postępowanie Jarosława Kaczyńskiego, Tadeusza Rydzyka i Andrzeja Leppera najczęściej budzą ich sprzeciw.
Za najbardziej nudnego badani uznali Waldemara Pawlaka, za najbardziej atrakcyjną - Annę Przybylską. Najbardziej bliski respondentom jest Jerzy Owsiak, najbardziej cenią dokonania Adama Małysza.
Badanie na zlecenie firmy BAV Consulting zrealizował w sierpniu Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR) na reprezentatywnej dla całej populacji grupie 400 użytkowników internetu.